DUNIAKU ANITA



KAK NITA IN THE HOUSE

Sunday 17 February 2013

KAD PERAKUAN NIKAH NEGERI SELANGOR

Assalamualaikum...Kak Nita da amik kad perakuan nikah dah ari Jumat lepas.  KAd PErakuan Nikah ni saiz dia sama dengan saiz IC, so senanglah pasangan suami isteri nak bawa g mana-mana kan, xdelah risau nak tunjuk bukti kalau kot2 kena serbu ke kan.

Ni sample bahagian hadapan Kad Perakuan Nikah Negeri Selangor.

Bahagian hadapan Kad tu akan ada cip dan ada gambar Encik Suami dan Puan Isteri ..Bahagian belakang kad akan ada nama dan no IC sang suami dan sang isteri siap alamat dan tarikh nikah serta tarikh kad nikah dikeluarkan oleh JAIS..

Kalau ikutkan prosedur dia senang je, bila kita da dapat sijil perakuan nikah dari Pejabat Agama Daerah tempat kita bernikah tu, then kita akan dapat dua Sijil Perakuan Nikah, satu untuk Suami dan satu lagi untuk Isteri, dan juga kita akan dapat satu resit.

Bagi pasangan yang bernikah dalam negeri Selangor,maka kenalah buat Kad Perakuan Nikah tu dekat JAIS, bangunan JAIS tu terletak kat Shah Alam.  Kena bawa sekeping gambar berukuran passport untuk isteri dan juga suami, selain tu kena bawak salinan Sijil Perakuan Nikah jugak.  Sampai kat bangunan JAIS tu pergi amik nombor giliran dan kena isi satu form, then tunggu kejap je sebab tak ramai orang pon.  Pas da pergi kat kaunter tu kena bayar RM40, resit tu kena simpan baik2 tau sbb time nak amik nnt kena tunjuk resit dulu,

Kad Perakuan Nikah tu akan siap dalam masa 5 hari waktu bekerja, tapi sebelum nak g amik tu better telefon dulu untuk pastikan sama ada Kad nikah tu da siap ke belum.  Kita akan dapat 2 kad nikah, satu untuk Isteri dan satu untuk Suami.  

Itu jela yang dapat Kak Nita share untuk kali ni ea.  

No comments:

Coret-Coret Kak Nita